Vinteren er her, og det blir kaldere og kaldere ute igjen. Derfor vil vi minne deg om viktigheten av å forberede maskinen din for kulde!
En viktig prioritering er å holde godt øye med temperaturen på denne tiden av året, hver dag og natt, og passe på at utstyret ikke fryser. Tiden og kostnadene som kreves for å forhindre at ting fryser, og investeringen i frostvæske er en dråpe i havet sammenlignet med for eksempel en frossen bentonittpumpe og tapte driftstimer. I pauser som lunsjpauser, vedlikeholds -avbrudd og bytte av boreverktøy er det også fare for frysing.
Her har vi samlet noen tips og triks:
-Borerigger kan utstyres med motorvarmere, faktum er at ved omtrent -15 C vil de fleste motorer ikke en gang starte uten motorvarmer eller annet starthjelpemiddel, og når maskinen startes, la hydraulikkoljen nå arbeidstemperatur før du starter. Dette hjelper hydrauliske funksjoner til å fungere skikkelig.
-Mudpump og hele borevæskesystemet må skylles med frostvæske / glykol i pauser, lunsjer og lengre verktøyskift, og spesielt på slutten av dagen nøye. Ved -15 til -20 C tar det 10 til 15 minutter for en mudpumpe å fryse. Det er kostbart i både tid og penger å reparere eller bytte ut en frossen pumpe på en borerigg. Et nytt hus for en mudpumpe eller å bytte ut hele pumpen for en liten rigg kan koste en entreprenør mye penger.
-Under ekstreme vintertemperaturer og på lengre sikt kan entreprenører bygge midlertidige «beskyttelse-rom» over boreriggen og miksersystemene, for å varme dem opp med elektriske eller dieseldrevne varmesystem. Hvis utstyret ikke vil bli brukt på noen dager, eller hvis du ikke stoler på varmesystemet ditt, er det best å tømme all væske og beskytte miksersystemet ditt med frostvæske.
-Ideelt sett kan alt utstyr lagres innendørs, men ikke alle har den muligheten. Kraftverk som kan betjene motorvarmer / førerhusvarmer, vedlikeholdsvarme f.eks. webastos dieselvarmer er noen måter å holde varmen på.
-Bentonitt og vannslanger – Sørg for at du tømmer slangene og har minst to eller tre ekstra slanger.
-Å holde hytta i lastebilen rent og ryddig er også viktig, å skli på is-leire eller verktøy skjer ofte. Det skal være trygt å komme inn og ut av maskinen og lastebilen.
-Operatører, lokalisatorer og arbeidere bør ha passende vinterbeskyttelsesutstyr, støvler, kjeledresser, hansker / votter og alt annet som trengs for å holde seg varm og smidig.
-Å bruke Arctic fett for å smøre gjenger på borestenger, er mer tilpasset kaldere klima.
-Oppbevar alle flytende borevæsker i et oppvarmet rom for å forhindre at de fryser. Effektiviteten til visse tilsetningsstoffer reduseres når de fryser.